Huisstijlontwikkeling
Als organisatie wil je een zo goed mogelijke indruk maken bij jouw doelgroep en potentiële klanten. Je wilt een beeld dat past bij jouw imago. Een goede uitstraling in de vorm van een huisstijl is daarbij erg belangrijk. Het is het gezicht van uw bedrijf dat de juiste identiteit uitstraalt. RKDmedia begeleidt ondernemers op een duidelijke wijze naar de juiste uitstraling.
Samen met onze ontwerpers en marketing specialisten komen we samen met jou tot een perfect resultaat, waarmee jij jaren vooruit kan en dat helemaal past bij jouw bedrijf. Jouw huisstijl is tenslotte jouw visitekaartje.
Een huisstijl bestaat uit verschillende elementen: - Woordmerk: Het logo zoals bijvoorbeeld Google.
- Beeldmerk: Het symbool dat verwijst naar de activiteiten of specifieke kenmerken van de onderneming, zoals de schelp van Shell.
- Typografie: Het lettertype dat gebruikt wordt. Hiermee kan een onderneming een bepaald element benadrukken, zoals zakelijkheid door een lettertype als Helvetica of speelsheid door het gebruik van Cronos Pro.
- Kleuren: Voor kleuren geldt hetzelfde als voor typografie. Met grijs straal je bijvoorbeeld zakelijkheid uit en met veel felle kleuren speelsheid.
- Kenmerkende vormen: Bijvoorbeeld de golf onder Coca-Cola of de strepen van Adidas.
Maar hoe kom je tot een goede visuele identiteit? En wat komt er kijken bij het ontwikkelen van een huisstijl? We zetten de stappen hiernaast even op een rij. 1. Strategie: wie zijn we?
Voordat we aan de slag gaan met het maken van ontwerpen is het van belang om stil te staan bij wat jij met de huisstijl uit wilt dragen. Tijdens dit proces kijken we naar de identiteit van jouw bedrijf. Naast de identiteit is het ook belangrijk om te weten welk beeld de doelgroep heeft van jouw bedrijf.
2. Ontwerp: de visuele weergave
Wanneer de strategie bekend is, kunnen we beginnen met de ontwerpen. In deze fase houden we rekening met verschillende factoren, zoals kleurgebruik, typografie, lay-out, het logo en een eventuele slogan.
3. Implementatie: de lancering
Wanneer de ontwerpen klaar zijn kan de visuele identiteit worden doorvertaald naar verschillende media, zoals drukwerk, verpakkingen, bewegwijzering, website, belettering, etc. Om te zorgen voor samenhang tussen de verschillende media, is het van belang om de huisstijl in één keer door te voeren. Zo blijft de visuele uitstraling van jouw bedrijf op één lijn.
4. Evaluatie: past de huisstijl nog bij jouw bedrijf?
Het is belangrijk om regelmatig te evalueren
of de huisstijl nog goed past bij de huidige identiteit en het imago van jouw bedrijf. Zo blijf je als organisatie meegroeien en kan het meeste effect uit de visuele identiteit gehaald worden. Vaak worden huisstijlen om de 10 jaar ververst of aangepast naar de nieuwe wensen. Zo zorgen wij van RKDmedia dat jij trots kan zijn op jouw huisstijl en dat jouw bedrijf jouw klanten optimaal aanspreekt!